ПРОГРАМА "ОБДАРОВАНІ ДІТИ – МАЙБУТНЄ ТАЛАЛАЇВЩИНИ" на 2018 – 2022 роки.
ПРОГРАМА
"ОБДАРОВАНІ ДІТИ – МАЙБУТНЄ ТАЛАЛАЇВЩИНИ"
на 2018 – 2022 роки.
1.Пояснювальна записка
Першочерговими завданнями освітнього процесу є створення умов для розвитку і усвідомлення індивідуально-особистісних здібностей, властивостей, педагогічна підтримка дитячої індивідуальності.
Заклад освіти повинна забезпечити гідну освіту кожному і виховати людину яка зможе змінювати на краще навколишню дійсність. Для цього найголовнішою цінністю повинна стати індивідуалізація – підхід до дитини як до особистості, створення найбільш сприятливих умов для реалізації її інтелектуального та творчого потенціалу.
Завданням сучасної освіти є виявлення тих сфер життєдіяльності, в яких кожна дитина найбільш успішна, щоб на цій основі здійснювати її загальний розвиток.
При організації роботи з обдарованими дітьми мова йде про створення такого освітнього середовища, яке забезпечувало б можливість виявлення і розвитку творчої активності як обдарованих дітей та дітей з підвищеною готовністю до навчання, так і дітей з прихованими формами обдарованості.
Запропонована Програма зорієнтована на різні вікові рівні: дошкільний, молодший шкільний, підлітковий, старший шкільний. Впровадження Програми передбачає тісну співпрацю всіх учасників освітнього процесу: працівників закладів загальної середньої освіти, закладів позашкільної, дошкільних освіти, відділу освіти, культури, молоді та спорту селищної ради, методичної служби, організацій, громадськості, ін.
Програма складена з урахуванням можливостей закладів освіти об’єднаної територіальної громади і є основним документом, що визначає стратегію пошуку, виховання і розвитку обдарованих дітей. Програма має відкритий характер, може коригуватися, конкретизуватися, змінюватися, доповнюватися в залежності від реальних умов. Впровадження Програми не виключає також реалізацію інших програм і проектів, може синтезуватися та інтегруватися з ними.
2.Концепція роботи з обдарованими дітьми
Програма базується на розумінні того, що сучасна соціальна ситуація диктує потребу у випускникові як людині, що володіє способами збереження та розвитку себе як особистості, здатної, реалізуючи свої індивідуальні запити, розв’язувати проблеми суспільства. ,,Розвиваючи себе – розвиваєш суспільство“– теза, що відображає в деякій мірі характерну ознаку нового соціального замовлення, яке передбачає побудову такого освітнього простору, де кожен здобувач освіти зможе самореалізуватися, самовизначитися, знайти себе, у розв’язуванні навчальних питань і проблемних ситуацій.
Визначення понять ,,обдарованість“ та ,,обдаровані діти“.
Обдарованість- індивідуальна потенційна своєрідність задатків людини, завдяки яким вона може досягти значних успіхів у певній галузі діяльності.
До групи обдарованих дітей можуть бути віднесені ті учні, які:
1) мають більш високі в порівнянні з більшістю інших однолітків інтелектуальні здібності, сприйнятливість до навчання, творчі можливості і прояви;
2) мають домінуючу, активну, певною мірою безмежну пізнавальну потребу;
3) відчувають радість від розумової праці.
Для обдарованих дітей характерна висока швидкість розвитку інтелектуальної та творчої сфер, глибина і не традиційність мислення, проте з цілого ряду причин на певному етапі можуть проявлятися далеко не всі ознаки обдарованості.
Можна умовно виділити 3 категорії обдарованих дітей (надалі ОД):
1) діти з надзвичайно високим загальним рівнем розвитку за інших рівних умов (такі діти найчастіше зустрічаються в дошкільному і молодшому шкільному віці);
2) діти з ознаками спеціальної розумової обдарованості – обдарованості в певній галузі науки (такі учні найчастіше виявляються в підлітковому віці);
3) діти з високими творчими (художніми) здібностями;
4) діти з високими лідерськими (керівними) здібностями;
3) діти, що не досягають з яких-небудь причин успіхів у навчанні, але володіють яскравою пізнавальною активністю, оригінальністю психічного складу, неабиякими розумовими резервами (можливості таких учнів нерідко розкриваються в старшому шкільному віці).
Виявлення ОД повинно починатися вже в закладах дошкільної освіти на основі спостереження, вивчення психологічних особливостей, мови, пам'яті, логічного мислення. Робота з обдарованими та здібними дітьми, їх пошук, виявлення і розвиток повинні стати одним з найважливіших освітніх аспектів діяльності.
Форми роботи з ОД: групові заняття, предметні гуртки, гуртки за інтересами, конкурси, курси за вибором, участь в олімпіадах, робота за індивідуальними планами, дослідницька діяльність та участь в науково дослідницьких конкурсах, робота освітнього округу
3.Мета та завдання
Мета програми «Обдаровані діти – майбутнє Талалаївщини»: визначити організаційні, науково-практичні та психолого-педагогічні заходи з розробки та впровадження ефективних методів і технологій виявлення, навчання й виховання ОД; створити умови для всебічного та гармонійного розвитку особистості, підтримки та заохочення здібних дітей.
Основні завдання:
1.Створення системи цілеспрямованого виявлення, підтримки, розвитку, навчання та виховання ОД на діагностичній основі;
2.Сприяння розвитку пізнавальних інтересів у дітей, ознайомлення з науковим вивченням навколишнього світу через удосконалення науково-дослідної, інноваційної, експериментальної діяльності;
3.Підготовка педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти, закладів позашкільної освіти до роботи з обдарованими дітьми , переорієнтація на розвиток якостей творчої особистості в учнів;
4.Підвищення соціального статусу обдарованих дітей та їх наставників;
5.Створення системи стимулювання інтелектуально й творчо обдарованих дітей та педагогічних працівників, які їх навчають;
6.Об'єднання зусиль закладів освіти, громадських організацій у створенні оптимальних умов для розвитку та творчої реалізації обдарованих дітей.
- Основні етапи роботи
- Діагностико-констатувальний етап (2018 – 2019):
1.Вивчення напрямків розумової діяльності учнів шляхом анкетування та особистісних потреб ОД шляхом співбесіди;
2.Створення банку обдарованих та талановитих дітей;
3.Створення банку даних вчителів-наставників для ОД;
4.Створення системи психолого-педагогічного супроводу ОД.
- Діяльнісний етап (2019 - 2020)
1.Організація психолого-педагогічної консультативної допомоги для учнів, спрямованих на творчу самореалізацію і самодостатність;
2.Розвиток сфери додаткової освіти, яка задовольняє потреби та інтереси ОД;
3.Розширення можливостей для участі ОД у шкільних, міжшкільних, обласних, всеукраїнських олімпіадах, творчих виставках, різноманітних конкурсах;
4.Створення умов для ознайомлення громадськості із основними досягненнями ОД;
5.Створення умов для зміцнення здоров'я ОД;
6.Організація консультативної роботи та підтримки батьків ОД;
7.Підготовка, підвищення кваліфікації та стимулювання педагогічних кадрів по роботі з ОД.
ІІІ. Констатуючий етап (2020 – 2022н.р.)
1.Аналіз отриманих результатів і внесення коректив у подальшу діяльність;
2.Створення банку педагогічного досвіду по роботі з ОД.
5.План роботи
5.1.Пошук і виявлення ОД у закладах дошкільної освіти (ЗДО)
№ |
Зміст |
Термін виконання |
Відповідальні |
1 |
Забезпечити реалізацію системи ранньої і поетапної діагностики та своєчасного виявлення ОД |
постійно |
Директори ЗДО, психолог |
2 |
Використовувати інноваційні психолого-аналітичні тести для виявлення і оцінки коефіцієнту інтелектуального розвитку дітей. |
щорічно |
Директори ЗДО, психолог |
3 |
3 метою виявлення здібних та обдарованих дітей проводити: -виставки малюнків, вишивок, виробів з бісеру, глини, пластиліну тощо; -конкурси швидкості лічби; -конкурси складання конструкторів, пазлів; -конкурси розв'язання головоломок, знання лічилок, загадок, віршів, казок; -конкурси юних вокалістів; -шахові та шашкові турніри. |
щорічно |
Директори ДНЗ |
4 |
Проводити роботу по виявленню, підтримці та супроводу ОД серед дітей з обмеженими можливостями та особливими потребами |
постійно |
Директори ДНЗ, психолог |
5 |
Організовувати консультації для батьків з проблем розвитку здібностей їх дітей |
щорічно |
Директори ДНЗ, психолог |
5.2.Розвиток, навчання і виховання ОД у закладах дошкільної освіти
№ |
Зміст |
Термін виконання |
Відповідальні |
1 |
Узгодити програми навчання ЗДО та початкових шкіл. |
2018 – 2019 |
Відділ освіти, культури, молоді та спорту селищної ради |
2 |
Обладнати кімнати та куточки для самовираження нахилів дитини. |
до 01.09.18 |
Директори ДНЗ |
5.3. Пошук і виявлення ОД у закладах загальної середньої освіти (ЗЗСО)
№ |
Зміст |
Термін виконання |
Відповідальні |
|
1 |
Забезпечити реалізацію системи ранньої і поетапної діагностики та своєчасного виявлення ОД |
постійно |
Директори ЗЗСО, психологи |
|
2 |
Для виявлення нахилів і здібностей дітей розробити відповідні тести |
2016 |
Директори ЗЗСО |
|
3 |
Оновлювати тести з основ наук, впроваджувати їх у практику роботи для визначення рівня знань учнів. |
постійно |
Директори ЗЗСО |
|
4 |
3 метою виявлення обдарованих та здібних дітей проводити в початковій школі: -шкільні та міжшкільні предметні олімпіади з української мови та літератури, математики; -конкурси знавців рідної мови ім. Петра Яцика, конкурси "Кенгуру", "Колосок", з інформатики, ін..; -шкільні та районні спартакіади; -районні огляди дитячої творчості юних художників; -районні огляди-конкурси музичного, вокального, хореографічного, декоративно-ужиткового видів мистецтва; -змагання на першість закладу освіти та ОТГ з шашок та шахів, ін. |
постійно |
Відділ освіти, культури, молоді та спорту селищної ради, директори ЗЗСО, директор ЦДЮТ |
|
5 |
3 метою виявлення здібних та обдарованих учнів щорічно проводити в середніх та старших класах: -шкільні та міжшкільні олімпіади з базових предметів; -конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт МАН, -конкурс знавців рідної мови ім. Петра Яцика, мовно-літературний конкурс ім.. Т.Шевченка, ін.; -предметні декади; -конкурси-виставки учнівських робіт художньої творчості, музичного, вокального, хореографічного, декоративно-ужиткового видів мистецтва; -огляди-конкурси шкільні; -спартакіади; -дитячо-юнацьку військово-патріотичну гру «Джура»; - туристичні змагання. |
Щорічно |
Відділ освіти, культури, молоді та спорту селищної ради, директори ЗЗСО, директор ЦДЮТ |
|
6 |
Вести інформаційний банк даних "Обдарованість", що включає в себе: -дані про особливо ОД; -дані про учасників предметних олімпіад та конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт МАН; -дані про учасників конкурсів естетичного спрямування та спортивних змагань; -дані про вчителів, вихователів та керівників гуртків, які працюють з ОД; -дані про мережу закладів освіти, що працюють з обдарованими дітьми; -оригінальні програми роботи з ОД, складені педагогами. |
Щорічно |
Відділ освіти, культури, молоді та спорту селищної ради, директори ЗЗСО, |
|
7 |
Сприяти залученню ОД до навчання у Чернігівському та Ніжинському ліцеях для обдарованої сільської молоді згідно напрямку своїх обдарувань. |
Щорічно |
Директори ЗЗСО |
|
8 |
Сприяти участі учнів у Всеукраїнських і міжнародних конкурсах з різних галузей знань, у різноманітних просвітницьких конкурсах, виставках, олімпіадах різного рівня, які проводяться організаціями, Фондами, редакціями періодичних видань, закладами вищої освіти. |
Щорічно |
Директори ЗЗСО |
|
9 |
Проводити роботу по виявленню, підтримці та супроводу ОД серед дітей з особливими освітніми потребами |
Постійно |
Директори ЗЗСО, психологи |
|
10 |
Виявляти та підтримувати ОД, які належать до соціально незахищених категорій. Забезпечувати їх участь у конкурсах, фестивалях, заходах. |
постійно |
Директори ЗЗСО, директор ЦДЮТ |
|
11 |
Організовувати консультації для батьків з проблем розвитку здібностей їх дітей |
щорічно |
Директори ЗЗСО, психологи |
|
12 |
Видавати збірки творчих робіт ОД |
По можливості |
Директори ЗЗСО |
|
5.4.Розвиток, навчання і виховання ОД у закладах загальної середньої освіти
№ |
Зміст |
Термін виконання |
Відповідальні |
|
1. |
Забезпечити особистісно- орієнтований підхід у навчанні та вихованні ОД. |
Постійно |
Директори ЗЗСО |
|
2 |
Включати в тексти предметних контрольних робіт завдання проблемно-творчого характеру щодо виявлення умінь учнів логічно мислити та орієнтуватися у нестандартних ситуаціях |
постійно |
Директори ЗЗСО |
|
3 |
Проводити моніторинг використання годин варіативної частини навчального плану для розвитку творчих здібностей учнів. |
Щорічно |
Директори ЗЗСО |
|
4 |
Проводити інтелектуальні змагання між ОД типу «Найрозумнійший», «Що? Де? Коли?», «Дебати», наукові конференції |
Щорічно |
Директори ЗЗСО, директор ЦДЮТ |
|
5 |
Проводити шкільний конкурс «Учень школи» з метою стимулювання творчої самореалізації учнів. |
щорічно |
Директори ЗЗСО |
|
6 |
Проводити шкільні свята вшанування учнів-переможців, обласних та Всеукраїнських олімпіад, конкурсів, спартакіад. |
Щорічно |
Директори ЗЗСО |
|
7 |
Проводити зустрічі школярів з видатними людьми. |
Постійно |
Директори ЗЗСО |
|
8 |
Проводити відпочинок та оздоровлення обдарованих дітей |
Щорічно |
Директори ЗЗСО |
|
9 |
Щорічно виплачувати матеріальне заохочення для ОД, призерів III, IVетапів Всеукраїнських предметних олімпіад і ІІ, ІІІ етапів конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт МАН, обласного етапу Міжнародного конкурсу з української мови ім. П.Яцика, Міжнародного мовно-літературного конкурсу ім. Т. Шевченка; учням, які нагороджені золотою та срібною медалями за високі досягнення у навчанні та за досягнення у навчанні; за розробку проектів і грандів під які виділяються інвестиції в межах кошторисних призначень |
Щорічно |
Талалаївська селищна рада |
|
10 |
Стимулювати працю педагогів, які підготували призерів III, IVетапів Всеукраїнських предметних олімпіад і ІІ, ІІІ етапів конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт МАН, обласного етапу Міжнародного конкурсу з української мови ім. П.Яцика, Міжнародного мовно-літературного конкурсу ім. Т.Шевченка в межах кошторисних призначень. |
Щорічно |
Талалаївська селищна рада |
|
11 |
Сприяти розширенню мережі гуртків у ЗЗСО та закладах позашкільної освіти відповідно до запитів учнів |
2018 – 2019 |
Відділ освіти, культури, молоді та спорту селищної ради |
|
12 |
Висвітлювати в засобах масовоїі інформації творчі здобутки ОД, їх участь у конкурсах, олімпіадах, оглядах тощо |
Постійно |
Директори ЗЗСО |
|
5.5. Інформаційне та науковометодичне забезпечення педагогічних працівників
№ |
Зміст |
Термін виконання |
Відповідальні |
1 |
Постійно поновлювати комплекс програм і планів для організації освітнього процесу з ОД у закладах освіти. |
Щорічно |
Директори ЗЗСО, ДЗО |
3 |
Організовувати роботу творчої груп вихователів ЗДО з розробки та впровадження дидактичних ігор, логічних завдань, вправ для розвитку мовлення і творчої уяви. |
Щорічно |
Директор ясла-садка «Сонечко» смт. Талалаївка |
4 |
Організувати роботу творчої групи вчителів-предметників «Організація роботи з ОД при викладанні предмету» |
2018 –2019 |
Відділ освіти, культури, молоді та спорту селищної ради |
5 |
Організувати роботу опорного закладу освіти з питань роботи з ОД |
2019 – 2020 |
Відділ освіти, культури, молоді та спорту селищної ради |
6 |
Вивчати досвід роботи з ОД в закладах освіти ОТГ. |
постійно |
Відділ освіти, культури, молоді та спорту селищної ради |
7 |
Проводити семінари з проблем розвитку творчих здібностей ОД із залученням вчителів-предметників. |
щорічно |
Відділ освіти, культури, молоді та спорту селищної ради |
8 |
Розробити рекомендації для батьків з виявлення і розвитку у дітей творчих здібностей |
2018 – 2019 |
Директори ЗЗСО, психологи |
9 |
Розробити рекомендації для вчителів з виявлення і розвитку у дітей творчих здібностей |
2018 – 2019 |
Психологи ЗЗСО |
10 |
Використовувати мультимедійні засоби для навчання ОД |
постійно |
Директори ЗЗСО |
5.6. Експертиза і аналіз якості роботи з обдарованими дітьми
№ |
Зміст |
Термін виконання |
Відповідальні |
1 |
Проводити аналіз результатів роботи закладів освіти з ОД |
щорічно |
Відділ освіти, культури, молоді та спорту селищної ради |
2 |
Вести контроль стану викладання та моніторинг навчальних досягнень учнів, що відвідують шкільні та між шкільні факультативи . |
щорічно |
Директори ЗЗСО |
3 |
Проводити системний моніторинг розвитку ОД в системі «ЗДО-ЗЗСО-ЗПН-ЗВО». |
щорічно |
Директори ЗЗСО |
4 |
Створити та поновлювати банк даних «Обдарованість» за розділами: І. Результати участі учнів у І, ІІ, ІІІ, ІVетапах олімпіад з базових дисциплін. ІІ. Результати участі учнів в інтелектуальних конкурсах ІІІ. Результати участі учнів у творчих конкурсах. ІV. Результати спортивних досягнень учнів. V. Результати науково-дослідної роботи учнів, роботи МАН. VI. Авторські проекти вихователів, вчителів об’єднаної територіальної громади, реалізовані в контексті розвитку закладів освіти по пріоритетних напрямках. |
щорічно |
Відділ освіти, культури, молоді та спорту селищної ради |
5 |
Спостерігати за динамікою особистих досягнень учнів через впровадження учнівського портфоліо. |
2018 – 2022 |
Директори ЗЗСО |
6 |
Здійснювати моніторинг результативності роботи з ОД педагогічних працівників, які мають звання «вчитель вищої категорії», "старший вчитель", "вчитель-методист". |
щорічно |
Директори ЗЗСО |
7 |
Пропагувати найкращий досвід роботи вчителів-новаторів, психологів, класних керівників з проблеми вивчення та розвитку природних обдарувань учнів у ЗМІ, фаховій пресі. |
постійно |
Директори ЗЗСО |
6.Координація і контроль за виконанням Програми
Координація і контроль за виконанням Програми покладається на відділ освіти, культури, молоді та спорту Талалаївської селищної ради.
7.Фінансово-економічне та матеріальне забезпечення
Фінансово-економічне та матеріальне забезпечення здійснюється за рахунок коштів бюджету селищної ради , інших джерел, використання яких не заборонено чинним законодавством.
8.Очікувані результати
Виконання даної Програми дасть змогу:
1.Створити в об’єднаній територіальній громаді систему виявлення, підтримки, розвитку, навчання та виховання здібних, обдарованих і талановитих учнів;
2.Удосконалити форми та методи роботи з даною категорією дітей в урочний та позаурочний час;
3.Створити творче середовище, яке сприятиме розвитку природних можливостей кожного учня;
4.Стимулювати співпрацю закладів освіти об’єднаної територіальної громади;
5.Підвищити рівень професійної компетентності педагогів у виборі форм, методів, засобів, технологій навчання і виховання;
6.Поширити досвід використання нових педагогічних та інформаційних технологій для забезпечення якісної освіти обдарованих дітей.
7.Підвищити якість навчання і виховання здобувачів освіти в цілому, а також соціальний престиж освіти.
Начальник відділу освіти, культури,
молоді та спорту селищної ради О.П.Плюта